Światowy Dzień Konsumenta |
Za datę narodzin „praw konsumenta” przyjmuje się 15 marca 1962 roku, kiedy to na Kongresie Stanów Zjednoczonych prezydent J.F. Kennedy przedstawił projekt ustawy o prawach konsumentów, zawierający cztery podstawowe prawa konsumentów do:
- bezpieczeństwa,
- rzetelnej informacji,
- swobody wyboru,
- bycia wysłuchanym.
Aktualnie obowiązujące podstawowe przepisy konsumenckie, których znajomość ułatwi nam dochodzenie swoich praw w przypadku zakupu rzeczy wadliwej lub nienależytego wykonania usługi lub odstąpienie od umowy zawartej na odległość ( np. przez internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie), to:
1/ Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014, poz. 827);
2/ Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2014, poz. 121 ze zm.);
3/ Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. 2016, poz. 1823).
Przepisy w/w ustaw określają prawa i obowiązki konsumentów i przedsiębiorców.
Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do reklamacji rzeczy wadliwej. Prawo to nie może być przez przedsiębiorcę wyłączane, niezależnie od tego gdzie rzecz kupujemy: w markecie, na bazarze, czy w salonie sprzedaży telefonów komórkowych.
Jeśli przedsiębiorca odmawia przyjęcia reklamacji, to narusza przepisy prawne.
Wadę zakupionej rzeczy w lokalu przedsiębiorcy, przez internet i na pokazie - konsument ma prawo reklamować przez okres dwóch lat od jej nabycia, na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi lub z gwarancji, której termin i warunki reklamacji określone są w dokumencie gwarancyjnym.
Zdarza się, że prawa konsumenta, jako słabszego uczestnika rynku są często naruszane, dlatego konsumenci objęci są ochroną i zawsze mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej powołanych do tego instytucji:
Rzecznika Konsumentów, Inspekcji Handlowej, Federacji Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Tegoroczny, Światowy Dzień Konsumenta organizowany jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie 10 marca br. Tematem konferencji będzie rozwój srebrnej gospodarki w naszym kraju, w tym charakterystyka seniorów jako szczególnej grupy polskich konsumentów. Omówione zostaną między innymi kwestie problemowe związane z nieuczciwymi praktykami rynkowymi wobec seniorów, a także wybrane aspekty prawno-instytucjonalne dotyczące bezpieczeństwa starszych konsumentów.
Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, w dniu 9 marca br., Rzecznik Konsumentów spotka się z młodzieżą Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pionkach. Celem spotkania będzie przekazanie informacji nt. praw konsumenta i działających w Polsce instytucji konsumenckich. Uczestnicy spotkania dowiedzą się, że „Świadomy swoich praw konsument ma zdolność dokonywania właściwych wyborów”.