Organem administracji architektoniczno-budowlanej w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane jest Starosta.
W Starostwie Powiatowym w Radomiu, zgodnie z regulaminem organizacyjnym ,sprawy z zakresu ustawy prawo budowlane załatwia Wydział Budownictwa i Architektury.
Wydział nie posiada oddziałów i jednostek podległych.
Do zakresu działania wydziału należą sprawy wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. -Prawo budowlane t .j. Dz.U.2016. 290 odnośnie budowy, utrzymania i rozbiórki wszelkich obiektów budowlanych, w tym dróg publicznych/oprócz dróg wojewódzkich i krajowych, z wyłączeniem spraw, które w ustawie zostały powierzone wojewodzie.
Nie wszyscy interesanci posiadają wiedzę o tym, że w sprawach możliwości realizacji inwestycji budowlanej i zasadach realizacji tej inwestycji decyduje zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r.o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U.2015.199 tj./wyłącznie wójt , burmistrz poprzez wydanie decyzji ustalającej warunki zabudowy /w przypadku braku obowiązującego na danym terenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/. Uchwalony i ogłoszony plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego i stanowi podstawę wszelkich działań inwestycyjnych na danym terenie. Postępowanie zatem dotyczące budowy jest postępowaniem niejako dwuetapowym.
Brak posiadania przez inwestora ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy dla zamierzonej inwestycji bądź niezgodność jej z ustaleniami obowiązującego planu miejscowego powoduje brak możliwości udzielenia pozwolenia na budowę przez starostę.
Ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane od chwili wejścia w życie była wielokrotnie nowelizowana. Kolejne zmiany miały zdaniem autorów nowelizacji uprościć procedury administracyjne, doprecyzować przepisy związane z procesem budowlanym, jak i kompetencjami organów administracji publicznej. Od dnia 11 lipca 2003r. -ustawą z dnia 27 marca 2003r. w kolejnej zmianie ustawy Prawo budowlane, porozumienia zawarte z Zarządami Gmin na mocy ,których gminy wykonywały zadania z zakresu budownictwa wygasły w dniu 31 grudnia 2003r. W myśl art. 82a ustawy z dnia 27 marca 2003r. Starosta nie może powierzyć gminom w drodze porozumienia spraw z zakresu swojej właściwości jako organu administracji architektoniczno-budowlanej. Przepisu art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. –o samorządzie powiatowym /Dz. U.2001r. Nr 142 poz. 1592 oraz z 2002r. nr 23 poz. 220,nr 60 poz. 558 nr 113 poz. 984 i nr 153 poz. 1271/ nie stosuje się.
Pełną informację o sprawach z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej potencjalny inwestor może uzyskać na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Radomiu jak i bezpośrednio w wydziale w godzinach pracy. tj. od wtorku do czwartku w godzinach od 7.30-15.30 ,poniedziałek od 7.30 – 16.00 ,piątek od 7.30 – 15.00. Wydział Budownictwa i Architektury posiada opracowane druki niezbędne do spraw, stanowią one ułatwienie dla inwestorów. Są to druki opracowane i zatwierdzone rozporządzeniami przez ustawodawcę , jak i druki opracowane w wydziale. Wszystkie druki dostępne są poprzez stronę internetową starostwa. Wydział Budownictwa i Architektury stara się załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
Pracownicy przejawiają duże zaangażowanie wobec wszystkich petentów. W okresie wiosna –lato, jak i jesień – zima ostatnio nie ma różnicy w ilości spraw wpływających do wydziału. Jest faktem, że za stronę merytoryczną rozwiązań projektowych odpowiada projektant, ale to organ administracji architektoniczno-budowlanej zobligowany jest przepisem prawa budowlanego, sprawdzić przedłożony projekt pod względem kompletności. A zdarza się i to nader często ,że przedłożony do zatwierdzenia projekt zawiera szereg nieprawidłowości, które skutkują nałożeniem na inwestora obowiązku ich usunięcia. Obowiązek ten jest formą postanowienia, które określa termin wykonania. W takim przypadku następuje wydłużenie terminu załatwienia sprawy nie z winy organu lecz z winy inwestora.
Starosta Radomski załatwia sprawy z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej z terenu miasta, miast gmin i gmin ogółem 13 jednostek tj.
Miasto Pionki
Miasto Gmina Iłża
Miasto Gmina Skaryszew
Gmina Jastrząb
Gmina Jedlnia – Letnisko
Gmina Jedlińsk
Gmina Gózd
Gmina Kowala
Gmina Pionki
Gmina Przytyk
Gmina Wierzbica
Gmina Wolanów
Gmina Zakrzew
W ostatnim czasie zaobserwować można minimalne zmniejszenie ilości udzielanych pozwoleń na budowę nowych obiektów budowanych od podstaw. Znacznie więcej jest rozbudów poprzez dobudowę lub nadbudowę. Znaczną ilość stanowią również adaptacje budynków, w dotychczasowym użytkowaniu jako budynki gospodarcze, z projektowaną zmianą na cele mieszkalne. Nie można nie zauważyć zwiększenia w realizowaniu inwestycji gminnych takich jak: sieć kanalizacji sanitarnej, wodociągowej czy inwestycji drogowych.
Brak planów miejscowych na znacznym terenie powiatu radomskiego, a rozstrzyganie spraw możliwości budowy poprzez decyzje o ustaleniu warunków zabudowy, powodować może konflikty pomiędzy właścicielami działek, będącymi często rolnikami, a nowymi właścicielami zamierzającymi realizować budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne nabywającymi nieruchomości będące w dotychczasowym użytkowaniu ściśle rolniczym. Kłóci się to z pewnością z typowym budownictwem zagrodowym, nie w sensie zakłócenia ładu przestrzennego, lecz mogących pojawić się uciążliwości związanych przykładowo z hodowlą trzody chlewnej nie tylko na wielka skalę. Nasuwa się więc pytanie - gdzie jak nie na obszarze wiejskim rolnik ma realizować swoje zamierzenie inwestycyjne?
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego poprzedzony inwentaryzacją urbanistyczną, poprzez swoje ustalenia, pozwoliłby niejako na kompromis w zakresie budownictwa zarówno zagrodowego jak i mieszkaniowego jednorodzinnego . Od dłuższego czasu zaobserwować można, że mieszkańcy miasta Radomia budują budynki w większości mieszkalne na terenach okolicznych gmin takich jak: Kowala, Jastrzębia Zakrzew, Wolanów, Przytyk. Za takim zjawiskiem przemawia atrakcyjność terenu, mniejsze podatki jak i powierzchnia działki. A zielonym światłem dla lokalizowania budownictwa mieszkaniowego jest z pewnością położenie i dojazd do działek. Komfort dojazdu na pewno jest czynnikiem zachęcającym do realizacji swojego zamierzenia inwestycyjnego. Zarówno powiat radomski, jak i gminy na terenie powiatu, ulepszają drogi, które z całą pewnością, mają wpływ na ruch budowlany, a co za tym idzie i na wysokość podatków, które zasilają gminne kasy. Uzbrojenie terenu w sieć kanalizacji sanitarnej, wodociągowej ,gazowej czyni tereny gmin atrakcyjnymi dla potencjalnych inwestorów budownictwa mieszkaniowego, ale także produkcji i usług, co niewątpliwie pozwala minimalizować wskaźnik bezrobocia. Zachęcam do inwestowania na terenie powiatu radomskiego jak i do kierowania pytań z zakresu, należącego do wydziału, gdzie potencjalny inwestor uzyska pełna informacje.